Відмінність легкових олив від вантажних

  • Відмінність легкових олив від вантажних

Відмінність легкових олив від вантажних

Чим відрізняються легкові оливи від вантажних і чи можна застосовувати вантажні оливи у легковиках та мікроавтобусах?

Принципи роботи, системи живлення та управління дизельного двигуна легкового та вантажного автомобіля ідентичні. Розвиток технологій дозволив підняти робочі обороти дизелів, у тому числі і "вантажних", до майже бензинових показників, а посилення екологічних норм призвело до того, що легковики почали оснащуватися системами селективної нейтралізації вихлопних газів шляхом упорскування водного розчину сечовини. Так у чому тоді різниця між легковими і вантажними оливами і чи існує вона взагалі?

Основні відмінності між вантажними та легковими оливами полягають у складі базових олив та пакетів присадок і є наслідком, незважаючи на подібність конструкцій двигунів, насамперед різних умов їхньої роботи.

Сучасний легковий дизель – це сильно форсований двигун невеликого об'єму з турбонаддувом, що працює у широкому діапазоні обертів. Двигуни ж вантажних автомобілів працюють зазвичай у більш легких умовах: при меншому навантаженні та у вужчому діапазоні оборотів, проте їх витрата пального значно вища. Це призводить до збільшення сажоутворення та розведення оливи паливом, пред'являє підвищені вимоги до миючих та диспергуючих властивостей олив.

Велика кількість сажі, утворена в процесі горіння палива, призводить до її коагуляції в камері згоряння – утворення великих твердих частинок, які значно збільшують зношування стінок цилнідрів, поршнів, поршневих кілець, осідаючи на компонентах шатунно-поршневої групи. Вантажні оливи містять близько 20% присадок, що вдвічі більше, ніж у легкомоторній групі. Більшу частину вантажного пакету присадок при цьому складають дисперсанти, що запобігають утворенню сажових конгломератів, осіданню сажі на стінках двигуна і поліруванню стінок циліндрів.

Звучить досить непогано. І застосування вантажних олив у легкових дизелях має нібито піти їм лише на користь. Але є одне “але”: велика кількість дисперсантів в оливі призводить до прискореного зносу клапанного механізму «легкових» двигунів, що підтверджується дослідженнями японської організації автомобільних стандартів JASO.

Крім цього, застосування систем допалювання відпрацьованих газів EGR, крім зменшення токсичності вихлопу, має і зворотний бік. Повторне спалювання відпрацьованих газів сприяє збільшенню кількості кислот, що утворюються в процесі горіння паливно-повітряної суміші, що, своєю чергою, значно збільшує ймовірність появи корозійного зносу компонентів двигуна. Для протидії окисленню вантажні оливи мають досить високе лужне число, що призводить до збільшення зольності олив і негативно впливає на сажові фільтри і каталізатори, встановлені на багатьох сучасних легковиках з дизельними двигунами.

Вкрай високі міжсервісні інтервали вантажних автомобілів висувають також спеціальні вимоги до складу базових олив. Так, типова (і на сьогоднішній день вже навіть дещо застаріла) для легкомоторної групи напівсинтетична олива в'язкістю 10W-40, у вантажній лінійці може бути представлена ​​оливою на сучасній ПАТ-базі з дуже високими індексами в'язкості та стабільністю характеристик.

У лінійках багатьох великих виробників моторних олив  представлені продукти для змішаних парків, склад яких оптимізований для застосування і в Легкомоторній групі. Однак, слід пам'ятати, що такі оливи, незважаючи на заявлені легкові специфікації (ACEA A3/B4), як правило, не задовольняють останні вимоги виробників легкомоторної групи. Отже, застосовувати їх у «легкових» та малих комерційних дизелях останніх поколінь варто з особливою обережністю.

Основними відмінностями вантажних олив від легкових є:

  • склад базових олив та пакету присадок;
  • вдвічі більша частка присадок у оливі;
  • значно більше дисперсантів, які негативно впливають на клапанний механізм легкового двигуна;
  • підвищені лужне число та зольність;
  • знижена термостабільність;
  • знижена стійкість до шламоутворення.

Але все ж таки, чи можна застосовувати вантажні оливи в легковому автомобілі?

Сьогодні застосування вантажних олив у Легкомоторній групі виправдане лише у трьох випадках:

  • якщо рівень оливи впав нижче критичного рівня та маслонасос не здатний розвинути необхідний тиск, а доступною є лише вантажна олива. У такому разі краще хоч щось, аніж нічого;
  • якщо на легковому автомобілі встановлено старий дизельний двигун, єдиною вимогою якого до оливи є те, щоб вона було моторною;
  • якщо в автомобілі першопочатково встановлено "вантажний" двигун. Таке можливе на легких комерційних автомобілях та позашляховиках.

В інших випадках, особливо в сучасних легкових автомобілях, використовувати вантажні оливи не рекомендується.

18.11.2021 16:54:56
0
57