Синтетика чи напівсинтетика?

  • Синтетика чи напівсинтетика?

Синтетична чи напівсинтетична олива?

Однією з базових ознак відмінності моторних олив є їх «синтетичність». За цим критерієм загальноприйнято виділяти три категорії олив: мінеральні, напівсинтетичні та синтетичні. Частково категорію оливи можна визначити за її в'язкістю, однак, в залежності від сфери застосування оливи, можуть виникати нюанси. Скажімо, вантажні оливи «класичної» для легкомоторної напівсинтетики в'язкості 10W-40 нерідко є синтетичними продуктами.

У чому відмінність синтетичної моторної оливи від напівсинтетичної та мінеральної?

Простими словами, чим більш «синтетичною» є олива, тим «сильніша» у неї база і пакет присадок, тим стабільніші її характеристики, краще захисні та низькотемпературні властивості. Але такі якості синтетичних олив не з'являються самі по собі, а є наслідком властивостей базових олив - основного базового компонента для виготовлення готових товарних олив. Однією з найважливіших характеристик базових олив є індекс в'язкості (VI - viscosity index), що характеризує стабільність в'язкості масла в залежності від температури. Чим вище ІВ, тим більш термостабільною є олива і тим меншою буде зміна її в'язкості в залежності від температури.

Типи базових олив

Базові оливи, згідно із загальноприйнятою класифікацією API, поділяються на 5 основних груп. Масла першої, другої і третьої груп виробляються з нафти, четвертої та п'ятої є хімічно синтезованими. До синтетичних відносять масла 3, 4 і 5 груп.

  • Група 1:

мінеральні оливи, що мають в складі менше 90% граничних вуглеводнів та ІВ близько 90.

  • Група 2:

мінеральні оливи зі збільшеною кількістю граничних вуглеводнів та ІВ близько 100.

  • Група 3:

мінеральні оливи, що пройшли процес каталітичного гідрокрекінгу. Мають в своєму складі більше 90% граничних вуглеводнів і індекс в'язкості в районі 140-150.

  • Група 4:

повністю синтетичні базові оливи на основі поліальфаолефінів (ПАТ) з індексом в'язкості близько 130.

  • Група 5:

повністю синтетичні базові оливи, які за певними критеріями не потрапили в попередні групи. У цю групу входять базові оливи на основі ефірів, складних спиртів та ін.

Мінеральні оливи є результатом глибокого очищення нафти, вони мають стабільні характеристики, хороші змащувальні властивості і високу здатність до розчинення присадок. Однак, мінеральні оливи не дуже термостабільні, а їх характеристики дуже сильно залежать від температури.

Напівсинтетичні або частково-синтетичні оливи - це мінеральні оливи, експлуатаційні властивості яких було покращено шляхом додавання до 30% синтетичних олив третьої або, що трапляється значно рідше, четвертої групи.

Гідрокрекінгові оливи третьої групи відносять до синтетичних олив, хоча вони і виробляються з нафти. Причиною такої класифікації є процес каталітичного гідрокрекінгу, в процесі якого базові мінеральні оливи піддаються впливу серії хімічних реакцій, які дуже істотно змінюють молекулярну структуру масла та його властивості. В результаті хімічного впливу з мінеральної оливи видаляються сполуки азоту й сірки, розпрямляється молекулярна решітка. В результаті таких змін молекулярної структури, отримують базову оливу нафтового походження, за комплексом показників максимально наближену до хімічно синтезованих олив, а за певними параметрами і перевершує їх, зберігаючи при цьому всі плюси мінеральних олив - високу здатність до розчинення присадок і хороші змащувальні властивості.

Більшість синтетичних олив сьогодні є саме гідрокрекінговими оливами. У тому числі і оливи з вимогливим допуском VW 504/507, розраховані на використання з міжсервісним інтервалом до 40 000 кілометрів на легкових автомобілях.

Оливи 4 і 5 груп є хімічно синтезованими «ненафтовими» оливами. Повністю синтетичні базові оливи відрізняються дуже високою термостабильністю, високою плинністю і проникаючою здатністю при негативних температурах, хорошими антиокислювальними властивостями, низькою випаровуваністю та витратами на угар.

Однак, синтетичні базові оливи мають два критичних недоліки: низьку змащувальну здатністю і погану здатність до розчинення присадок. Для забезпечення хороших змащувальних властивостей і, що вкрай важливо, забезпечення розчинності присадок, в товарні «повністю синтетичні» оливи додаються масла першої, другої чи третьої групи.

Але якщо «повністю синтетична» і «напівсинтетична» олива - це суміш синтетичних і мінеральних базових олив, то в чому ж тоді різниця?

Основна різниця в пропорціях компонентів готової базової оливи, адже 80/20 - це не те ж саме, що 20/80. Крім того, «повністю синтетичні» оливи можуть виготовлятися з суміші олив четвертої і третьої груп, а напівсинтетичні - другої і третьої.

Сьогодні кращі споживчі та експлуатаційні властивості мають оливи, створені на основі базових олив третьої групи з четвертої чи п'ятої. Такі оливи мають хороші мастильні та антиокислювальні властивості, відрізняються високою здатністю до розчинення присадок, термостабильністю та низькою витратою на угар. Крім того, при виробництві синтетичних олив застосовують сучасні та досконалі пакети присадок.

Чи можна заливати синтетичну оливу в старий автомобіль?

Існує думка, що нібито небажано застосовувати синтетичні оливи в старих автомобілях, особливо якщо раніше використовувалося напівсинтетичне або мінеральне масло. Основною аргументацією таких застережень є те, що «поллється з усіх щілин». Цей міф має під собою певні підстави, але тільки в одному випадку.

Якщо раніше протягом тривалого часу використовувалася низькоякісна олива, порушувалися інтервали її заміни, двигун зсередини покрився шаром коксу, то нерідко вже «дубові» і «втомлені» сальники і прокладки не течуть виключено через те, що вони забиті коксом. У цьому випадку вони через деякий час після переходу на якісне масло з хорошими миючими властивостями почнуть текти незалежно від ступеня «синтетичності» нової оливи.

Ще одним популярним аргументом є те, що синтетичні оливи рідші ніж напівсинтетичні або мінеральні.

Повністю синтетичні оливи, створені на основі базових олив четвертої групи, дійсно мають кращу плинність і дещо агресивніші до гумових ущільнювачів, ніж навіть гідрокрекінгові синтетичні оливи. Бували випадки, коли прокладки або сальники починали трохи «потіти» після переходу з якісного гідрокрекінгового масла на ПАО-масло. Однак, саме в'язкість напівсинтетичної оливи 10W-40 при робочій температурі буде такою ж, як і в синтетичній 0W-40 або 5W-40.

У загальному ж випадку, якщо в двигуні використовувалася якісна напівсинтетична олива, не порушувалися інтервали заміни, двигун чистий зсередини, то ніяких негативних наслідків при переході на синтетичну оливу, за умови дотримання рекомендацій автовиробника по в'язкості і допускам, не буде.

08.10.2021 16:40:08
0
57

Рекомендовані статті

Коли необхідно змінювати оливу в механічній коробці передач?

Коли необхідно змінювати оливу в механічній коробці передач?

Коли необхідно змінювати оливу в механічній коробці передач?Заміна оливи в коробці передач багатьма автовласниками сприймається як необов'язкова процедура, на якій можна заощадити. Зневажливе ставлення до трансмісії загрожує швидким виходом коробки передач із ладу та подальшим дорогим ремонтом. Будь-яка технічна рідина в усіх представлених на ринку автомобілях не вічна. Це стосується, зокрема, оли..

30.09.2021
0
61
Нові стандарти моторних олив API SP и ILSAC GF6

Нові стандарти моторних олив API SP и ILSAC GF6

Нові стандарти моторних олив API SP и ILSAC GF6З 2020 року розпочали діяти нові стандарти моторних олив для бензинових двигунів API SP і ILSAC GF-6A / GF - 6B. Вони прийшли на заміну API SN і ILSAC GF-5. Стандарт був введений на прохання автовиробників організаціями API (Американський інститут нафти) і ILSAC (Міжнародний консультативний комітет зі специфікації мастильних матеріалів).Чим новий стан..

30.09.2021
0
62
Базова олива YUBASE від ZIC

Базова олива YUBASE від ZIC

Базова олива YUBASE від ZICОлива YUBASE Це передові технології ZIC у виробництві базових олив. Запатентована технологія отримання синтетичного базової оливи групи III за класифікацією API.Технологія VHVI (VERY HIGH VISCOSITY INDEX - з англ. - дуже високий індекс в'язкості) передбачає глибоке очищення масляних фракцій нафти з подальшою їх обробкою процесом каталітичного гідрокрекінгу. В резуль..

30.09.2021
2
191
Як перевірити масло Mobil на оригінальність?

Як перевірити масло Mobil на оригінальність?

Як перевірити масло Mobil на оригінальність?Нова технологія захисту продуктів Mobil ™У 2018 році компанія ExxonMobil впровадила нові елементи захисту продукції, розташувавши їх на фронтальних етикетках каністр об'ємом 1 і 4 літри. До них відносяться QR-код, унікальний 12-значний код і об'ємні графічні елементи - опуклі металеві точки з нанесеними на них штрихами. Зверніть увагу, що протягом 3-4 кв..

04.10.2021
0
59
Уся веселка антифризів

Уся веселка антифризів

АнтифризиКолір антифризу може бути яким завгодно. Він нічого не говорить про якість і клас охолоджуючої рідини. Однак ігнорувати забарвлення холодоагенту для двигуна теж не можна.В Європі та Україні діє класифікація VolksWagen:G11 - зеленийG12 - червонийG13 - жовтий, помаранчевий (раніше G12 +), фіолетовий (склад розроблений після 2012 року)Вибирати антифриз тільки за кольором - неправильно. Якщо ..

05.10.2021
0
94
Оливи для сажовиків

Оливи для сажовиків

Дизельний двигун із сажовим фільтром.Яку оливу вибрати?Сьогодні ми докладніше зупинимося на моделях із сажовим фільтром. До цієї категорії відносяться всі мотори 2011 року випуску та сучасніші. Їх установка на більш старі моделі була обов'язковою. Цей двигун також можна ідентифікувати за абревіатурою DPF, FAP або RPF залежно від того, в якій країні він був випущений. Отже, як же вибрати моторну ол..

27.01.2022
0
57